حنایش دیگر رنگی ندارد یعنی چه؟

سایت سرگرمی ، تفریحی و اوقات فراغت فان سنتر

حنایش دیگر رنگی ندارد یعنی چه؟

۲۷ بازديد ۱ نظر

حنایش دیگر رنگی ندارد یعنی چه؟

۱- یعنی دیگر حرف های او اعتباری ندارد و نمی توان به او اعتماد کرد.

۲- وقتی بخواهند بی فایده بودن کار کسی را نشان دهند، این ضرب المثل را به کار می برند.

۳- کسی که بسیار دروغ می گوید و با وعده هایش دل مردم را خوش می کند ولی در عمل هیچ کارکرد درست و حسابی ای ندارد، می گویند حنایش برای ما رنگی ندارد و از او هیچ خیری به آدم نمی رسد!

ریشه ضرب المثل

در قدیم مردم به حمام عمومی می رفتند و برای رنگ گردن موها و حتی انگشتان دست و پایشان از حنا استفاده می کردند. حنا گذاشتن کار دلّاک بود. مردم به ترتیب می ایستادند و غلظت حنا به نسبت تعداد مشتریان بستگی داشت. یعنی مشتری های ابتدای صف، حنایشان پر رنگ تر از مشتری های انتهای صف بود.

دلاک هم که از دلش نمی آمد حنا را دوباره درست کند که غلیظ تر شود و به آخری ها هم به اندازه اولی ها برسد، کلک می زد و همان حنا را تا آخر به سر همه می گذاشت. آنهایی که آخر صف بودند وقتی حنایشان گذاشته می شد می دیدند کمرنگ است و می گفتند دیگر حنایش رنگی ندارد.

ظاهرا هم همین بود چون حنا واقعی رنگی نداشت اما اصل آن به خساست و بد ذاتی دلاک بر می گشت چون پول می گرفت اما جنس با کیفیت به مشتری نمی داد.
به همین دلیل به آنکه کلک می زند و فکر می کند می تواند مردم را گول بزند، می گویند حنایش رنگی ندارد. یعنی دیگر کارها و حرف هایش را کسی باور نمی کند از بس که دیگران را فریب داده است.

نقش و نگار حنای عربی در فرهنگ عربی بسیار پررنگ و مهم است و به عنوان یکی از نمادهای بارز فرهنگی این منطقه شناخته می‌شود. حنا، که از گیاهانی همچون لاوندر استخراج می‌شود، در فرهنگ عربی از قدیم الایام تاکنون جایگاه ویژه‌ای داشته است. استفاده از حنا در روزهای مختلفی از عمر، مانند عروسی‌ها، جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی، به عنوان نشانه‌ای از شادی، زیبایی و فراوانی معنا دارد. این عمل رواج دارد که در آن عروس و زنان عرب با استفاده از حنا، الگوهای هندسی یا حتی شعارهای خاصی را بر روی دستان و پاهای خود نقاشی کرده و این نقوش به عنوان نمادهایی از زیبایی، حسن و سنت معتبر شناخته می‌شوند.

 

علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، حنای عربی نقش مهمی در فرهنگ مذهبی نیز دارد. برخی از افراد عرب با استفاده از حنا نماز خود را انجام می‌دهند؛ این عمل به عنوان نشانه‌ای از پاکی و تزکیه روحانی شناخته می‌شود. به علاوه، حنا به عنوان یکی از درمان‌های سنتی نیز شناخته شده و برای درمان برخی از بیماری‌ها و مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، حنای عربی به عنوان یک نماد فرهنگی ژنرال و ارزشمندی در فرهنگ عربی به شمار می‌رود که در زندگی روزمره، هنر، دین و سنت‌های مختلف جایگاه خود را دارد. امروزه طرح نقش حنا عربی جدید در ترندهای سالانه وجود دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.